بنام خداوند بخشنده و مهربان

باسلام .

در این مقاله به زبان ساده،قصد داریم این موضوع را به زبان ساده تر بیان کنیم!

همانطور که می دانید،بدن انسان یک نوع رسانا الکتریکی (با مقاومت بالا) می باشد! و جریان برق نیز،همیشه دنبال یک مسیر برای تخیله خود می گردد! برای همین،وقتی به صورت مستقیم به سیم برق دست زده شود(سیم که برق در ان جریان داشته باشد) از بدن شروع به عبور کردن می کند! اما این ولتاژ بسته به میزانش! (و شدت جریانش!)  می تواند بر بدن انسان تاثیراتی بگذارد! و ان را لمس کنیم!

معمولا ولتاژ بین 0 تا نزدیک 30 ولت ، خطرناک نمی باشد! و اگر دست به ان زده شود! ان را حس و لمس نمی کنیم!(*خطرناک به این معنا که،اتفاقی در لحظه نمی افتد،نه انکه دقیقه ها و ساعت ها! سیم ها را در دست بگیرم! چون چنین کاری خطرناک است و باعث سوختگی بدن میشود!)  ولتاژ بین 40 تا 47 ولت ، قابل حس هست! و اگر به ان دست بزنیم، ان را حس می کنیم! و در محدود خطر قرار دارد! ولتاژ بین 110 تا 220 ولت برق شهری نیز! بسیار بسیار خطرناک می باشد! .

*اگر ولتاژ ها را درست نمی دانید! هر باتری قلمی 1.5 ولت ولتاژ دارد! که اگر 31 از این باتری ها را سری کنیم،به ولتاژ نزدیک 46.5 ولت میرسیم ، که خطرناک می باشد!

هرچقدر ولتاژ کمتر باشد،خطرات ان نیز کمترمی باشد و کاهش پیدا می کند. اگر در طرح هایتان با ولتاژ بین مثل 5 و 12 و 30 و .. کار می کنید و نگران برق گرفتیگی هستید! بهتر است نگران نباشید! خطرات لحظه ای هیچ کدام ندارند!مگر اینکه به صورت دائمی سیم ها برق را بگیرید در دست! که چنین کاری هرچند ولتاژ پاینی داشته باشد! باعث سوختگی میشود!