بنام خداوند بخشنده و مهربان

باسلام

اگر از یک کامپیوتر نسبتا قدیمی استفاده می کنید،که که بین 4 تا 10 سالی عمر دارد! و سرعت حرکت کردن در ویندوز و رفتن به فولدرها و باز کردن نرم افزارها و .. برای شما سخت و سنگین انجام میشود! و سی پی یو شما هم نسبتا خوب (دو هسته ای با فرکانس بیش از 3 گیگ) و رم 4 گیگ به بالا هست! .. بهتر است یک SSD حجم پایین خریداری کنید و ان را محل نصب ویندوز قرار بدهید!(*در صورتی که فعلا از بعد هزینه مشکل دارید و قصد ندارید کامپیوتر خود را کامل ارتقاء بدهید!)

تقریبا می توان گفت، یکی عوامل کاهش سرعت بعد از عدم کمبود رم و سرعت سی پی یو! همین هارددیسک ها می باشن! که با سرعت پایین خود (بخصوص اگر قدیمی شده باشند) باعث اهسته شدن و کند شدن زمان کار کردن شما در ویندوز و خود بارگزاری ویندوز میشوند!

یک هاردیسک معمولی بین 100 تا 200 مگ بایت سرعتش می باشد (که متوسط 140 تا 150 مگابایت) اما یک ssd بین 300 تا 550 مگابایت سرعتش می باشد! که خوب همین عامل باعث افزایش سرعت میشود! شما حتا اگر بتوانید سرعت را به 230 مگابایت هم برسانید می تونید به خوبی افزایش سرعت کارها در ویندوز را متوجه بشوید! 

برای وصل کردن SSD به کامپیوتر، باید مادربرد شما، قابلیت و رابط sata را داشته باشد!

معمولا کامپیوتر های که تقریبا از 10 یا 13  سال پیش تا به امروز ساخته شده اند،رابط sata برای ارتباطات با کامپیوتر را دارند(در کامپیوترهای قدیمی رابط و کابل IDE بود

حالا چند نکته! رابط ها sata دو نوع هستن، رابط sata2 و sata3 (بالاتر هم هست! ولی این دو مدل بیشتر استفاده میشود) این دو شکل و فروم کابل هایش یکی هستن و بهم دیگر وصل میشوند! فقط از لحاظ سرعت باهم دیگر فرق دارند ! 

sata2 یا سات 3 گیگابیتی ! نهایت می تواند 3 گیگابیت! (که تقسیم بر هشت میشود 375 مگابایت) اطلاعات را رد و بدل کند! مثلا اگر یک ssd با سرعت 500 مگابایت به ان وصل شود این می توند به صورت نامی! تا 375 مگابایت از سرعت ان استفاده کند ! و بیشتر از این نمی تواند از سرعت ssd استفاده کند.! بیشتر کامپیوتر ها نسبتا قدیمی رابطشان sata2 (یا sata3G) می باشد! 

sata3 سرعتش 6 گیگابیت می باشد( که تقسیم بر هشت میشود 750 مگابایت) که می تواند به راحتی سرعت ssd را پشتیبانی کند.. که متاسفانه کامپیوتری که نسبتا قدیمی و قدیمی هستند، این رابط رو، بعضا ندارند!

اما در هر صورت مشکلی نیست و می توان ssd با 500 مگابایت سرعت رو به رابط sata2 وصل کرد ولی با سرعت پایین تر استفاده کرد!(خود ssd به صورت خودکار سرعت مد نظر رو انتخاب میکنه! لازم نیست کار بخصوص انجام بشه!)

من خودم به روی کامپیوتر قدیمی یک ssd با سرعت 550 مگابایت وصل کردم (sata2) سرعتی بین 280 تا 295 مگابایت در عمل ! بدست امد! اما سرعت به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد! بخصوص بارگذاری ویندوز بسیار سریعتر شد و کارها در ویندوز بسیار سریع تر شد ! .

خوب این مقاله در همینجا به پایان میرسه، اما اشکالات هم وجود داره،از جمله اینکه ssd یک عمر برای نوشتن و پاک کردن اطلاعات به روی خودش داره! اگر زیاد بشه،از بین میره! برای حل این مشکل باید بعد از نصب ویندوز به روی ssd پوشه و pagefile ها و .. رو به فولدر هاردیسک انتقال داد.. تا اینطور عمر ssd نیز افزایش پیدا کند.

ادامه دارد..