بنام خداوند بخشنده و مهربان.

باسلام.

در ایات زیبا سوره مدثر 49 تا 51 میخوانیم:

چرا آنها از تذکّر روی گردانند؟! مانند گورخران رمیده‌ که از (مقابل) شیری فرار کرده‌اند!

مفهوم بسیار ساده و زیبا! (که ارتباطی هم با ایات قبلی دارد) در ایات قبلی عده از افراد که اهل جهنم هستن،خداوند از ان می پرسد،به چه دلیل وارد جهنم شدید؟! انها پاسخ میدهند،ما در دنیا اهل نماز نبودیم! و به فقرا کمک نمی کردیم! با اهل کارها زشت همنشین بودیم! .. و روز قیامت رو انکار میکردیم،سرگرم بودیم،تا انکه مرگ به سراغ ما امد!

و در ادامه خداوند به گفتن ایات 49 و 51 که در بالا گذاشته شده،به انها تذکر میدهد،که با خود چه کار کرده اید! که وقتی اسم خدا و کار خوب و انجام کار درست می اید! به سرعت هرچه تمام تر (مثل گورخران،که برای حفظ جانشان فرار می کنند!) از حق و شنیدن حرف درست و انجام کارهای خدا پسندانه و صحیح که در فطراتتون بوده! فراری هستید؟! 

و در ادامه این ایات به نکته دیگری هم اشاره می کند،که بعضی از این افراد انتظار دارند،که برای هرکدامشون در دنیا که بودن و (الانم هستن!) برای انجام کار خیر(نماز خواندن،انفاق،هم نشین با انسان درستکار و حرکت به سمت خدا!) نامه اختصاصی دریافت کنند! در واقع انتظار نامه فدایتم شوم! از سمت خدا دارن ! 

خدا هم در ادامه می گویید چنین اتفاقی نمی افتد! و قران تذکر و پندی برای افراد است! یعنی اینکه خواستی پند بگیر و کار خوب کن! معنی زندگی حقیق رو درک کن ! نمی خوایی هم دقیقا همون سرنوشت شومی رو خواهید داشت که قبلی ها تو داشتن و نسلشون و ریشه اشون از روی زمین کنده شد و اعمالشون تباه شد و به جهنم سقوط کردن ! 

معنی کلی ایات این است،که انسان وقتی به سمت گناه میرود،و در سیستم و دوستان و گروه های بد گرفتار میشود،گناه برایش انقدر جذاب میشود،که دیگر شنیدن اسم خدا و انجام کار خیر،او را بشدت ازار میدهد و هرکاری می کند! تا از سمت خدا دور بشود

به مانند،کسانی که ماه در خانه باشند و پرده ها را کشیده باشند و نوری به درون خانه اشان نیامده باشد! اما به محضی که پرده را می کشن! از نور و دیدن ان بشدت بدشان می اید! و ترجیح میدهند تا اخر در تاریکی باشن ...! (تا به وقت عذابشان که بیدار میشون!)

نور برایشان بد نیست! برعکس برای بدنش بشدت لازم است! اما انها تاریکی را انتخاب کرده اند و مسیر گج روی.!