بنام خدا

باسلام.

شاید یکی از سوالات که برای بعضی ها که علم الکترونیک کمی دارند پیش اماده باشد! چرا نمی شود،مستقیم! لامپ ها و موتور الکتریکی و کلید و .. که با باتری کوچک،ولتاژ پایین راه اندازی میشوند! را مستقیم به پریز برق وصل کرد!

ابتدا لازم است بدانید، باتری ها اکثرا ولتاژ بین 12 ولت تا 1.5 ولت DC هستن! امپر انها هم بین 50 میلی امپر تا چند امپر! میرسد! اما برق پریز خانگی! از نوع AC می باشد و ولتاژ ان نیز 220 ولت با امپر بیش از 15 تا 25 امپر می باشد! که بسیار بسیار بسیار ...! برای یک وسیله الکترونیکی که با ولتاژ پایین کار می کند،خطرناک می باشد! تازه این ولتاژ AC می باشد و با DC که در باتری ها است!(یا ترانس و اداپتور هاست) متفاوت و خطرناک تر می باشد.

و به محض اینکه شخصی بخواهد وسایل کوچک کم توان و کم ولتاژ را به ان وصل کند! یا منفجر میشود! یا سریع میسوزد و یا اتش خواهد گرفت! حتا احتمال صدمه دیدن شخص هم هست! .. (البته فیوز خانگی اگر درست کار کند،برق را قطع می کند) .

پس بهتر است،به هیچ وج وسایل الکتریکی ولتاژ پایین را مستقیم به برق شهری وصل نکنید. و طبق ولتاژ که گفته شده، به وسیله باتری ها یا اداپتور برق رسانی کنید،تا اتفاقی نیافتد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ولتاژ می توانید بخش مفاهیم پایه در قسمت موضوعات را ببینید.