بنام خداوند بخشنده و مهربان

با عرض سلام به همگی.

دروغ و فریب و وعدهای دروغین و ظاهرسازی و .. همگی جزو وظایف شیطان نسبت به انسان می باشد.! این در واقع مهمترین مسئله که بخشی از انسان ها فریب وعده های دروغین شیطان را می خورند.! و بعد از انجام گناه تازه به خود می ایند و متوجه میشوند! چه کار زشتی انجام داده اند.! و البته بعضی هاشون،توبه میکنن و برمیگردن!ولی عده ای دیگر،توجیح میکنند و مسیر را ادامه میدهند!(تا شب اول قبر،و با عذاب بسیار ... وحشتناک از خواب بیدار میشوند!)

ریشه انجام دادن گناهان بزرگ چیست!

ریشه اینکه،بعضی ها گناه کبیره را با سختی! یا بعضی ها بدتر از ان به راحتی هرچه تمام تر انجام میدهند،چیست؟! اصلا چطور میشود که چنین گناهی براشون عادی شده! و عده زیادی هم به مانند خود! پیدا میکنند!...

قبل از توضیح،مبحث اصلی. باید بدانیم،که ما به روی زمین اماده ایم،که مورد امتحان بزرگ خدا قرار بگیریم! .. و خارج از زمین و این دنیا ،هیچ کس و هیچ چیز و هیچ جسمی! قادر نیست،لحظه ای،دستورات خدا رو اطاعت نکنه! حتا در این دنیا،ماه و ستارگان و سیارات و حیوانات و  .. همگی(به غیر از شاید  انسان ها!) دستورات خدا،رو بدون لحظه درنگ،با جان دل و با سرعت،انجام میدهند و کاملا در رابطه با خدا فرمان بردار هستن! و این هم بخاطره علاقه است که نسبت به خدا دارن! و همه قدرت و اخاطه بی پایان خداست و هم ترس از مجازات عظیم پروردگار. که شیطان هم در قران،در رابطه با ان چنین می گوید:(در قسمتی از ایه،47 سوره انفال،خطاب به دوستان و پیروانش!) "من از شما (دوستان و پیروانم) بیزارم! من چیزی می‌بینم که شما نمی‌بینید؛ من از خدا می‌ترسم، خداوند شدیدالعقاب است!" یعنی کسی در عالم هستی و نیستی،که از عذاب خدا نترسد!حتا شیطان که سرتاسر پلیدی و سیاهی است.! و بشر و همه مخلوقات عالم هستی و نیستی هرگز واژه ای ندارتد، که در وصف عذاب اخرت،روز قیامت در رابطه با گناه کاران بفرمایید! ... از بس وحشتناک می باشد..

اما نکته اینجاست،اینجا دنیاست،و محل ازمایش،خداوند تا زمانی که انسان روی زمین است،به اون فرصت میدهد تا اصلاح کند.اما برای امتحان از بخشی از گول خوردگان هم استفاده میکند! مثلا کسانی،که سالهای سال که دزدی میکنند! ولی اتفاقی برایشون نیافتد! سالهای سال نماز نخوندن،ولی دچار مرگ ناگهانی نشدن! شهاب سنگی بهشون برخورد نکرده! اهل رقص و کارهای پلید دیگه هستن ولی ظاهرا! همه چیزشون خوب است! و کلی انسان ها همفکر خودشان دارند! در واقع اینقدر زیاد هستن،که خیلی ها بخاطره همین مسئله فریب میخورن! و به انها می پیوندند!  این در واقع هم یک فرصتی که خدا در اختیار اینها گذاشته،که از ان استفاده کننده و برگردند!(که ان دنیا نگن،به ما فرصت ندادی،تا گناه کردیم،جان ما را گرفتی!) و هم اینکه،دیگران هم به وسیله اینجور اشخاص ! مورد ازمایش قرار بگیرن! که ایا وسوسه میشوند،که مثل انها سراغ انواع اقسام گناهان برون یا که گول و فریب نمی خورن و زندگی را در راهی که خدا گفته میگذارند و به او عشق می ورزن و در نهایت پاداش بزرگ و همیشگی در دنیا و اخرت نسیبشان خواهد شد.

پس اینجا محل امتحان الهیست! گناه،گناست! گاهی وقت ها یک دوست بد،به انسان پیشنهاد گناه میدهد! یک وقت،یک دکتر! گاهی وقت ها یک پروفسور و یا مرکز تحقیقاتی یا یک کتاب یا کشور ! یا حتا انسان به ظاهر اهل خدا! یا حتا برفرض مثال،همه انسان های زمین! . اینها هیچ کدام! هیچ دلیل برای گناه کردن نیست! بلکه شخص خودش باید بی اندیشد و انتخاب میکرد! و در روز قیامت باید بگویید برای چه چنین چیزی انتخابی کرده! می توانست فکر کند و راه درست را انتخاب کند! منبع بزرگ چون قران کریم را داشت،که می توانست از ان استفاده کند! ...

پس این شد توضیحات در رابطه با ازمایش الهی.

اما ریشه گناه کبیره و بزرگ چیست! یعنی چه میشود،که شخصی جسارت پیدا میکند،و سراغ گناه هان بزرگ میرود! ایا ممکن است،یک روز به ذهنش برسد،که برود یک نفر را به قتل برساند،برای خوش گذرانی؟! اگر کمی به ان فکر کنیم! بیشتر شبیه شوخی و یا طنز بنظر میرسد!

چرا که یک نفر اینطوری خلافکار نمی شود! بلکه پاسخ ان ساده است! به مرور و کم کم، از مراحل کوچک و گناهان کوچک شروع کرده و اکنون بعد از طی کردن مراحل طولانی به اینجا رسیده است!

پس یکی از ریشه ها انجام دادن گناهان بزرگ،این است،که شخص،به مرور و به تدریج و با انجام دادن انواع اقسام گناهان دیگر کم کم به این مرحله رسیده! یعنی ان گناهان،ذهنیت و شخصت شخص را کم کم اماده کرده و در نهایت به اینجا ختم شده! و اگر نخواهد مسیرش را اصلاح کند،حتما به گناهان بسیار بالاتر هم کم کم گام خواهد برداشت.

 اگر شخصی،با نگاه صحیح به مسیر زندگی خودش نگاه کند،که چطور به گناه کبیره و .. ختم شده. و مسیرهای رفته و گناه کوچک تا بزرگ را بررسی کند،متوجه میشود،که چطور شد که به اینجا ختم شد . (که در این زمینه قران کریم،قطعا  بهترین گزینه برای بررسی ان می باشد)

گناه و خواری،ذلت بعد از ان

گناه برای انسان خواری و ذلت می اورد،که البته هم در قران به ان اشاره شده و هم احادیث! این یک حالت است،که شخص،هرچقدر هم بخواهد خودش را به ظاهر اراسته کند و یا با عطر و لباس و ماشین و ... تزیین کند،بازهم خواری و ذلت که حاصل از گناه به اون منتقل شده و در نفس اش هست را نمی تواند مخفی کند ..

انسان ها مغرور! و انسان های که علاقه دارن دیگران را به سمت راه پلید ببرن،یا فحاشان یا کسانی که اهل حسادت هستن یا کسانی که اهل چشم چرانی  و یا نمایش مال و ثروت و دارایی به دیگران هستن و .. همگی جزو انسان ها هستن،که در نفس خودشان احساس ذلیل و خوار بودن می کند،و به نوعی می خواهند،اینطور نفس ذلیل شده خودشان را خوب و بدون مشکل نشان دهند.

واقعیت این است،که انسان،و روح او،برای کارهای پلید تعریف نشده! یعنی اگر کوچیک ترین گناه انجام دهد،به سرعت روی روح اون تاثیر میگذارد و باعث سرخوردگی و حالت ناامیدانه در وجودش میشود! چون روح او،فقط با انجام کارها خیر و خوب و درست است،که خوب میشود .(*دقیقا همان چیزی که خدا گفته و خواسته از انسان)

اما با این همه توضیحات مربوطه که تا به الان داده ایم به موضوع،گناه کبیره،خودارضایی می پردازیم.

انسان می تواند ازادواج کند،و بعد از راه که همه میدانم،اقدام به فرزند اوری کند و انها را با عشق و علاقه همانطور که خدا گفته بزرگ کند و پرورش بدهد.این عمل،که باعث میشود،که یک فرزند به دنیا بی اید! و روش ها ارتباطی ان،انچنان دشوار نیست،و می توان قبل از ازدواج با خواندن 4 خط متن هم متوجه شد! هرچند انهم نبود،بازهم مشکلی نبود،چون این چیزی است،که تقریبا فطری است ...

در قران کریم،هدف از ازدواج را به معنی فرزنداوری اورده شده،یعنی عمل که در نهایت به دنیا امدن فرزند ختم میشود. * نه یک کار بی حاصل و سرکشی و ..

در ایه از قران کریم،هر ارتباطی به غیر از ارتباط زناشویی را تجاوز و کار زشت عمل معرفی کرده: "و آنها که دامان خود را (از آلوده‌شدن به بی‌عفتی) حفظ می‌کنند؛ جز بر همسران یا کنیزان خویش، که در نزدیکى با آنان مورد ملامت قرار نمى‌گیرند؛ و کسانی که غیر از این طریق را طلب کنند، تجاوزگرند!"(سوره مومنون،ایه 5 تا 7) (*کنیز در گذشته ها بوده و امروزه دیگر وجود ندارد)

پس این ایه به اینکه نکته اشاره میکند،که هر راهی به جزء دقیقا دقیقا،طریق که در ایه 5 تا 7 گفته شده،انجام داده بشه،تجاوزکارند! پس کسانی که دست به چنین عمل شنیع میزند،باید بداند،نظر خدا در رابطه با انها چیست! و انها را تا چه جایگاهی به سیاهی و تاریکی فرو خواهد برد. 

سیاهی و تاریکی وحشتناکی که هم بخشی از ان در دنیا و هم بخشی از ان در اخرت خود را نشان خواهد داد!

ادامه خواهد داشت،انشالله.و در رابطه با علت و ریشه و راهکارها و مشکلات مربوط به ان صحبت خواهیم کرد.