بنام خدا

باسلام 

حتما تا بحال،محافظ وسایل برقی،مثل محافظ تلویزیون،یخچال،کامپیوتر و .. را دیده اید، شاید تصویر کرده اید، ولتاژ را در حد بخصوصی نگه میدارد! یا خودش کنترولش میکند! 

کنترولش میکنند،اما شاید نه بدان شکلی که شاید تصور می کنید! محافظ کار دیگری می کند، که در ادامه ان را به زبان ساده توضیح میدهیم.!

محافظ وسایل برقی (نوع پیشرفته با نمایشگر)، یک کامپیوتر بسیار بسیار کوچک دارد(میکروکنترولر)،این کامپیوتر، در ثانیه، چند ده هزاربار، ولتاژ برق را بررسی و اندازه گیری می کند! انگاه وقتی،ولتاژ برق از محدود خاصی بالاتر رفت،مثلا در محدود 240 ولت! و بالاتر یا از ان طرف،ولتاژ از محدود خاصی کمتر شده! مثلا زیر 200 یا 190 ولت! فوری جریان برق را (به کمک یک رله!) خاموش میکند،که به دستگاه اسیب نزند!

در واقع همه محافظه ها همین کار را می کنند،و برای جلوگیری از اسیب دیدن وسایل برقی دائم (در ثانیه) ولتاژ برق را بررسی میکنند،تا از یک محدود مشخص(،اسیب زا)،بیشتر شد،جریان برق را قطع کنند!

وسیله ی که می تواند ولتاژ برق،را در صورت بالا و پایین رفتن دوباره برگردن به حالت استاندارد (مثلا 220ولت)،نوسان گیر برق یا استابلایزر می گویند،که وسیله گران قیمتی نیز می باشد.

به هر حال همین محافظ ساده ولتاژ نیز می تواند خیلی کار بردی باشد،مخصوصا اگر ولتاژ برق به دلیل مختلف یک دفعه،بالا برود،و ما کنار وسیله برقیمان نباشیم! یا اگر باشیم،اصلا نتوانیم،خیلی زود،وسیله را خاموش کنیم! این در حالی است،که محافظ می تواند،در کمتر از میلی ثانیه ای (هر 1000 میلی ثانیه میشود 1 ثانیه) ولتاژ برق را قطع کند و مانع خسارت دیدن وسایل برقی شود.