بنام خدا

باسلام

در ارسالی کمتر صحبت میکنم،تا بهتره خودتان از تصاویر مطلب را درک کنید!

شاید قطعه به نام مقاومت را اسمش را شنیده باشید! این قطعه امروزه بسیار بسیار زیاد در مدارهای الکتریکی استفاده میشود! مقاومت وسیله است،که شدت جریان (یا امپر) را کاهش میدهد!(*البته ولتاژ را هم می تواند کاهش بدهد!) .قطعات الکتریکی نیاز  به ولتاژ و امپر خاصی دارند،که خیلی از این قطعات،اگر این میزان ولتاژ و امپر (بخصوص ولتاژ!!!) از اندازه مشخصی بالاتر باشد! میسوزن و یا خراب میشوند. 

مثال ساده تر! فرض کنید،یک نفر میخواهد از منبع بزرگ اب شهر! یک لوله به سمت خانه خود بکشد تا خانه نیاز به ابش برطرف شود! اگر یک لوله بسیار بزرگ (قطر بزرگ) به ان وصل کند! وقتی شیر اب خانه را باز کند،چه اتفاق می افتد؟ مطمعا تمام شیرات خانه و ... به سرعت خراب و میشکنند..!

منبع اب بزرگ، باتری ها و یا مولدها برق می باشند! تصور کنید،شما میخواهید، به یک باتری مثلا با ولتاژ 12 ولت و امپر 2 ! یک LED وصل کنید و ان را روشن کنید! خوب این LED بسیار بسیار حساس است! در کمتر از 1 ثانیه بلافاصله میسوزد! به حل این مسئله راه ها مختلفی وجود دارد! مقاومت الکتریکی،یکی از ان ها می باشد! .. 

این قطعه،خاصیت دارد،که می تواند،جریان برق الکتریکی را بسیار بسیار محدود ..! این میزان محدود کردن بستگی به اهم مقاومت دارد( هرچقدر اهم مقاومت بیشتر،جریان بیشتر محدود میشود و هرچقدر اهم کمتر باشد،جریان کمتر محدود میشود .. )

مثلا فرض کنید،باتری ما 12 ولت و 2 امپر است، ما از یک مقاومت سر راه او استفاده کنیم،می تواند تا حتا چند میلی امپر و کمتر ! ان را کاهش بدهیم!

البته این همه مسائل مقاومت ها نیست! اما به صورت کلی مقاومت کارهای که گفته شده را می تواند انجام دهد.انشالله اگر فرصت شد در اینده بیشتر ان را توضیح خواهم داد.