بنام خداوند بخشنده و مهربان

باسلام.

اینترنتی که ما امروزه از طریق خط تلفن استفاده می کنیم،نامش ADSL2 یا ADSL2+ می باشد.این در واقع یک تکنولوژی هست،که به کمک ان مودم به مرکز مخابرات و دستگاه پرسرعت اینترنت شهر،که با کابل پرسرعت(فیبرنوری) اینترنت اتصال دارد،وصل میشود. 

یعنی به کمک خط تلفن،این مراحل طی میشود! فاصله ما تا مرکز مخابرات اطراف ما،باید کمتر از 6 کیلومتر باشد(که البته 5 کیلومتر بیشتر تاکید شده!) تا بتوان اینترنت adsl2 و.. استفاده کرد،وگرنه،سرعت اینترنت افت میکند،یا که مشکل دار میشود.

اما تکنولوژی ها جدید تری در راه است! و این تکنولوژی همگی هرکدام نسل به نسل،فیبری نوری را بیشتر دم در خانه ما می اورد! در واقع فیبر نوری سرعت بسیار زیادی دارد! و بهتر از کابل ها مسی است،که خط تلفن از ان استفاده میکند.اما فیبر نوری بسیار گران می باشد!

در ادامه تکنولوژی vdsl و g.fast معرفی میشود.! (افزیش سرعت تا 10 گیگ بیت!)

تکنولوژی ADSL ها! نهایت و در اخرین نسل خود می تواند تا 25 مگابیت! سرعت داشته باشد! اما تکنولوژی VDSL ها ، پیشرفته تر می باشد! و در مدل ها مختلف VDSL ها می تواند بین 50 تا 400 مگابیت سرعت داشته باشد.اما همانجور که در تصور می توانید ببینید! فیبر نوری و دستگاه کنترولی،خیلی بیشتر از ADSL نزدیک خانه ها امده اند ! و نباید فاصله خانه ها تا دستگاه واسطه مخابرات،بیش از 2500 متر باشد! یعنی فیبر نوری به 2500 متری خانه ما نزدیک شده! (این در حالی که در adsl فاصله کمتر از 6000 متر بود!) . که خوب همین نزدیکی به فیبر نوری و ارتقاط دستگاه به تکنولوژی vdsl باعث شده که سرعت بین 50 تا 400 مگابیت برسد! که البته سرعت بسیار زیادی است

در تکنولوژی بعدی که g.fast می باشد! فیبر نوری دیگر به نزدیک ترین رسیده و نباید خانه کسی که از اینترنت استفاده می کند بیشتر از 400 متر باشد!(بادستگاه واسطه که مخابرات ان را قرار داده و فیبر نوری در ان است) سرعت g.fast بین 1 تا 2 گیگ بیت می باشد(یعنی اگر سرعت 1 گیگابیت باشد،تقریبا و حدودا اندازه یک هاردیسک سرعت دارید ! و در سرعت 2 گیگابیت، نزدیک ssd ها! )

در تکنلوژی بعدی که g.mgfast نام دارد،فاصله نباید کمتر از 100 متر تا فیبر نوری و دستگاه مخابرات باشد!(که احتمالا باید سر هر کوچه این دستگاه و فیبر نوری را کار بگذارند!) سرعت بین 5 تا 10 گیگابیت می رسد! یعنی تقریبا 5 تا 10 برابر سرعت یک هاردیسک! اگر مدل 10 گیگابیتی رو در نظر بگیرم،یعنی می توان 1250 مگابایت(1.25 گیگابایت) در ثانیه جابجا کرد!

لازم به ذکر است،برای هر نسل باید مودم ان را پشتیبانی کند! برخی از مودم جدید هستن که حتا اخرین نسل g.fast را هم پشتیبانی می کنند.

در پایان،به نظر خودم،چنین روندی که دارد طی میشود،بنظر  سخت و پر هزینه می اید! مثلا کشیدن فیبر نوری گران قیمت دم در خانه! برای این همه خانه در جهان! بسیار برای دولت ها و مردم گران تمام میشود. 

این احتمال وجود دارد،که در اینده اختراع بشود،که همه این روش ها را منسوخ کند! و البته یک مسئله بالاتر هم وجود دارد،که شاید اکثر مردم امروز نیاز چندان به چنین اینترنت ها فوق سریعی، نداشته باشند وگرنه داشته باشند،بیشتر در دنیایی اینترنت و سرگرمی ها وقت گذارنی و بیهود گذرانی داشته باشند!..