بنام خدا

باسلام

در ایه 33 سوره زخرف خدا می فرمایید: 

اگر رفاه و ثروت کفار باعث نمی شد که مومنان در عقیده خود سست شده و به گمراهی کشیده شوند و با کفار هم عقیده گردند سقف های خانه های کافران را به صورت طبقات مختلف از نقره قرار می دادیم تا به سوی ان ها بالا روند

خدا در این ایه،به نوعی می گوییدما نخواستیم،ازمایشات شما را فوق العاده سخت کنیم،طوری که دیگر نتونید،جلو خودتان را بگیرید! در ایات 33 و 34 و 35 سوره زخرف، خداوند می گوید،بهترین و بالاترین ثروت های دنیا را به کافران و کسانی که با خدا موافق نیستن و اهل کار زشت هستن! میدادیم،اگر شما ظرفیتش را داشتید! یعنی دیدن مال و ثروت و قدرت زیاد،عده زیادی را گرفتار خودش میکند! شیطون هم به دورن ذهن ان شخص امده و بشدت ان را به بهونه مختلف وسوسه میکند!

از دل این ایه،می توان نکات بسیار بسیار زیادی پیدا کردن! مثلا یکی اینکه،نباید جایی بود،که امکان گناه وجود داشته باشد!حالا هرچقدر هم انسان درجه ایمانی بالایی هم داشته باشد،در ان مکان چون پر از وسوسه و انواع اقسام فکر ها بد وجود دارد! احتمال به دام  افتادن و گمراه شدن بسیار بسیار زیاد است!

از نکات دیگر اینکه،مال و دارایی نباید از میزان مشخص که خود شخص بهتر میداند! بیشتر شود،چون اگر بیشتر شود،ممکن است،ان شخص هم به مانند ایه که در بالا گفته شده، بشود! و اسیر انواع و اقسام وسوسه ها بشود .

از نکات دیگر اینکه،مال و ثروت،یکی از مهمترین وسیله ها برای ازمایش انسان می باشد.کسی بتواند کنترول به روی انها و خودش در این زمینه داشته باشد(همانطور که خدا خواسته بدست بی اورد و خرج کند)،احتمال عاقبت بخیر شدنش بسیار زیاد است.

از نکات دیگر اینکه،در ایه 35 همین سوره.خدا به لعن کنایه امیز این مفهوم را قصد دارد بفهماند،که همه وسایل و امکانات و رفاه و اسایش، اینجور ادم ها ! کاملا موقته،و مهم نیست چقدر در اختیارشان باشد! (هرچقدر بیشتر قطعا مایه عذاب بیشتر اخرت!)  و همه این ها موقته! و بزودی همه اینها ازشان گرفته خواهد شد. در واقع چه اهمیتی داره! وقتی روزی که از دنیا رفتن و با زندگی حقیقی و واقعی ان دنیا مواجعه شدن! این دنیایی که ثانیه ی یا یک چشم برهم زدن  هم نبود...!. خونشون تویه دنیا بهترین و زیبا ترین مکان شهر بود و ماشین ها و امکاناتش بهترین ها در جهان بود!

خلاصه اینکه،در دنیا انواع ازمایشات انجام میشود و انسان نیز ضعیف است،و باید بشدت در کارها مختلف همیشه توکل و امیدش به خدا باشد،تا او به یاریش بشتابد در ازمایشات نجات بخشش باشد،وگرنه بعید است،با راهی دیگری بتواند از ازمایشات سخت و مشکلات سخت زندگی عبور کند.

باتشکر.