بنام تنها خدای اسمان و زمین و عالم هستی.

باسلام.

خوب یکی از سوالاتی که شاید خیلی ها دارن،و براشون پیش امده باشه، حق پدر و مادر نسبت به فرزند و برعکس فرزند نسبت به پدر و مادر!(که کمتر گفته میشود!) . و مقالات زیادی در این زمینه در سطح اینترنت وجود دارد

اولا هیچ چیز غیر متعارف و غیر منطقی و غیر عقلانی در قران و دین و امور دینی وجود ندارد! یعنی اینطوری نیست که شاید بعضی ها فکر کن! یک نفر می تواند هر کاری که دوست داشت انجام دهد! حداقل قران که چنین تفکری را بشدت نهی کرده ..

دوما ایات قران و دینی برای کسانی است که علاقه دارن زندگی صحیح و درست واقعی داشته باشند.. و قاعدتا هم باید همانطور که خدا خواسته انجام دهند. نه هر طور که خودشان میخواهد! 

مثلا خدا در ایاتی از قران گفته،چرا بعضی از قسمت ها ایات قران را انجام میدهید و بعضی را نه؟! (* یعنی جاهایی که به نفع شما است را انجام میدهید و جاهای که به ضررتون است رو انجام نمیدهید؟! ) (*سوره حجر،ایه 91 یکی از ان ایات است). و کسی که اینطور به ایات نگاه میکند.بنظرتون می تونه انسان درستکاری باشه؟!

سوما،خدا در قران پدر و مادر رو به عنوان (با تاکید خیلی بیشتر خود قران و احادیث "مادر" ) برجسته ترین انسان ها دلسوز و از خودگذشته که در اکثر غریب به اتفاق زندگی انسان است،را معرفی کرده! می توانست افراد خیرخواه و دلسوز بزرگ تر را هم،بالاتر از انها معرفی کند! اما چنین افراد کمیاب هستن و در زندگی همه افراد انهم به صورت نزدیک و ساعتی در دسترس نیست! پس مثال را زد که برای همه قابل دسترس تر باشد . 

چهارما،اینکه انسان که عقلش را از دست نداده باشد! نمی تواند به کسی که این همه سختی و درد برایش کشید و .. را نادید بگیرید!. و اینکه خدا اصلا از کسانی که قدر زحمات دیگران را نمی فهمند! و احساست خوب دیگران درست پاسخ نمیدهد را، پاسخ بدی خواهد داد ! چون واقعا چنین کاری،بسیار زشت است..

پنجما،ظلم ظلم است! اصلا فرقی نمی کند،ظلم به مورچه باشد! یا به قطع کردن بی دلیل یک شاخه درخت باشد! یا کمی حول دادن یک شخصی باشد! یا حتا اخم کردن بی دلیل باشد یا ...! موارد ریز تر دیگر! " اگر سر سوزنی! و کوچکتر از ان! پدر و مادری در حق فرزند خود ظلم کنند! روز قیامت و زمان حسابرسی ! وای مصیبت ها خواهد بود.! این از کل ایات قران کریم بیرون می اید،که ظلم ظلم است! و اصلا رابطه ها و نزدیک بودن ها ان تاثیری ندارد! مگر انکه،ان شخص ببخشد یا بخشیده باشد!"

ششما،براساس ایات قران کریم،وظیفه اصلی اصلی،پدر و مادر ها، کمک کردن به فرزندانشان برای رسیدن به خدا می باشد، یعنی کمک برای انجام دادن کارهی خوبی چون نماز خواندن،روزه گرفتن،پیدا کردن دوستان خوب،بدست اوری علم(کسب مهارت واقعی علمی و کاربردی در زندگی! نه نمره و درس و ..!) و ... می باشد! خارج از این،اگر عامل این شده باشن،که فرزندانش برعکس شده باشد ضدیت با خدا بیشتر شده باشد و کارهی خوب رو ترک کرده یا دور شده باشند، از ان عذاب های سخت روز قیامت در انتظارشان خواهد بود .. *مگر اینکه،انها تمام سعیشان رو کرده باشند ولی فرزندانش علاقه نداشته!و به مسیر انحرافی و دوری از خدا رفته(با انتخاب و علاقه).

هفتما،گناه پدر و مادر به گردن خودشان می باشد! و گناه فرزند به گردن خودش می باشد! همانطور که حضرت ابراهیم(ص)، پدرش بت پرست و مشرک سرسخت بود! اما حضرت ابراهیم،نه تنها حرف پدرش را گوش نداد،بلکه برعکس ، یک شب به بت خانه رفت و همه بت ها را شکست و نابود کرد .. چون وظیفه او اطلاعات از خود خداست و دوری از هرگناهی بود.(**به دستور هیچ کس،گناه نمی توان انجام داد!**)

هشتم،پدر و مادری که فرزندشون،را از بچه گی با عشق و علاقه با سمت کارهای خوبی مثل نماز خواند و اشنایی با خدا و قران خواندن و .. تشویق میکردن و شوق علاقه اشون این بوده،که فرزندشون روز به روز به خدا نزدیک تر بشه ...! (به نظر من و به شخصه!) منظور بیشتر ایات قران کریم،در رابطه با پدر و مادره . که نباید بالاتر از گل باهشون صحبت بشه و کوچیکترین اذیت بشن.این مدل پدر و مادر ها بسیار محترم و عزیز بوده. نه اینکه،باقی پدر و مادرهای که چنین نکردن باید بدرفتاری بشه! .. نه این درست نیست،چرا که در ایه از قران کریم گفته شده،به پدر و مادر خود نیکی کنید،اما اگر دستورات شرک امیز گفتن،انجام ندهید .. یعنی اون وظایف که می تونید و باعث گناهتون نمیشه رو به پاس زحمات که کشیدن انجام بدید،براشون .

نهما،تاکید قران به پدر و مادر، یک نگاه بزرگ به دنیاست،که فردا روز،شخصی خواست کار خوبی انجام دهد،به این فکر کنه،که کسی قدر دان کار خوب نیست! هیچ کس بخاطره کار خوب و فداکاری از من تشکر نخواهد کرد! بلکه به نوعی مورد طمع و سوء استفاده دیگران قرار میگریم! و اگر مردم به چنین نتیجه ای برسن! پس قطعا گناه و کارهای رذلت بار و کشتن شدت بالاتری خواهد گرفت،و در نتیجه ان،همه از بین خواهیم رفت.!

سه حدیث:

چنانچه فرزند عاق پدر و مادر مى‏شود هر گاه حقوق ایشان را به جاى نیاورد، پدر و مادر نیز عاق فرزند مى‏شوند هر گاه نیکوکار باشد و حقوق فرزند را رعایت نکنند.

پیامبر(ص)

بر پدر و مادر در صورتى که فرزندشان صالح باشد رعایت همان چیزى لازم است که رعایت آن بر فرزند لازم است.

امام صادق به نقل از پیامبر(ص)

یا علی، از رحمت و فیض الهی بی‌نصیب باد آن پدر و مادری که بر اثر سوء رفتار و گفتار خود، باعث انحراف فرزند خویش شوند و او را وادار به گناه کنند که عاق گردد.

 پیامبر(ص)

پایانی،قران کتاب اسمانی،که وظیفه اصلی ان هدایت انسان ها به سمت کارهای خوب است،و در ایات قران کریم،راهای مختلف رسیدن به سمت خدا و کارهای خوب و ارامش حقیقی گفته میشود! بیشتر این ایات،به صورت مشترک و هماهنگ باید انجام شوند! نمیشود که بعضی از ان را انجام داد و بعضی دیگر را نه ! چون همین عامل بازهم باعث سقوط ان شخص میشود ! نمیشود هم ادم خوبی بود! و هم به دیگران فحاشی کرد! یا نمیشود نماز نخواند ولی کار خوب کرد! نمی توان نماز خوان بود ولی به دیگران هیچ کمک نکرد! نمی توان ادم خوبی بود ولی به دیگران کمک مالی نکرد!(در صورت داشتن) نمی توان ادم خوبی باشد! ولی بخشنده نباشد! نمی توان هم گناه انجام داد و هم ثواب! این همه بیشتر شبیه نمایش ها طنز می ماند(ضمینه 1)،که خود شخص هم به خوبی میداند کارش اشتباه است! و جایگاهش در ان دنیا چیست .. (*اما انسان ممکن است گناه انجام دهد،اما مطمعا با انجام توبه و بازگشت دیگر هرگز ان گناه و .. را انجام نمیدهد و روز به روز بهتره از قبل میشود.! ترک گناه و توبه،با کسی که در ان است و با پروری توجیح میکند،تفاوت بسیار دارد!!)

و این نکته پایانی رو بازم هم تکرار میکنم،قران به تنهایی یک ایه نیست! مجموعه از ایات است،که گاهی وقت ها که بعضی ایات ان را می ببینید،نباید زود قضاوت کنید.و برای درک بهتر قران بهتراست،کامل ان را مطالعه کنید و روزانه در کنار ان باشید.مطمعا با خواندنش هرگز پشیمان نخواهید شد.(*مگر اینکه،بیش از اندازه..از خدا دور شده باشید) بلکه برعکس نخواندن ان باعث میشود همه چیزتان را از دست بدهید . نخواندنش به معنایی واقعی عقب افتادگی و خسارت غیر قابل جبرانی برای شما به ارمغان خواهد اورد.

(ضمینه1: البته بعضی ها هم ظاهر از این طرف افتادن و میگن،چون گناه انجام میدیم،کار خوب انجام نمیدیم! عجب! : ) خوب کاری نداره که اولا کار خوبت رو انجام بده همیشه! دوم گناه رو ترک کن.. نه کار خوب! و به حرف ها شیطون توجه نکنید ..)