بنام یگانه خداوند بخشنده و مهربان.

با عرض سلام.

در الکترونیک در نمایی دور! به نظر خیلی ها شاید اینطور دیده بشه،که برخره چی به چی ! یکی میگه برق! یکی میگه الکتریسیته! یکی میگه امپر بالا نره! یکی میگه ولتاژ بالا نباشه! ...!

اما اگر بخوایم به زبان ساده بگیم

اولا  الکتریسیته (electricity ) به فارسی میشود برق! برق یک عنوان کلی برای این انرژی مصرفی می باشد! اسم این انرژی به طور کلی "برق" می باشد! برای همین،هرجایی که این انرژی وجود داشته باشد! مثل پریز یا دوشاخه ها خانه شما و یا دکل بزرگ کوچه و محله شما و یا ترانس و دستگاه شارژر و ....! یک پسوند "برق" هم به ان اضافه میکنند.. به معنی اینکه این دستگاه از انرژی برقی استفاده میکند.

خوب این واحد انرژی مثل خیلی دیگر از انرژی ها،یک سری واحدهای اندازه گیری دارد! که سه واحد ان از مهمترین های ان هستن!

ولتاژ یا ولت (Volt یا voltage) یکی از این واحدهای اندازه گیری در برق می باشد! به فارسی به ان اختلاف پتانسیل می گویند! ولتاژ به زبان ساده! سرعت حرکت انرژی برق می باشد. که معمولا از 1 تا 220 ولت،بسیار زیاد از ان استفاده میشود! 

یعنی اگر دستگاه تولید کنند برقی، سرعتش 1 ولت باشد! و دستگاه تولید کننده دیگری! سرعتش 5 ولت باشد! قطعا سرعت 5 ولت،بیشتر از 1 ولتی می باشد! (در ارسالی ها گذشته در وبلاگ در رابطه با ولتاژ بازهم صحبت شده می توانید انها را ببینید)

حالا واحد دیگری به نام امپر (AMPER یا AMPS) وجود دارد که شدت جریان عبوری برق را به ما معرفی می کند! هرچقدر این امپر بیشتر باشد،یعنی در لحظه انرژی بیشتر در تولید یا عبور کردن می باشد! 

مثلا اگر درون سیم،امپر 1 باشد و در سیم دیگر جریان 3 در حال عبور باشد! قطعا دومی دارد،انرژی بسیار بیشتری را در لحظه مصرف می کند!

اما واحد سوم وات (watt) به فارسی توان! می باشد! اگر بخواهیم بفهمیم،وسیله ما دارد،چقدر انرژی برق را در ساعت،مصرف می کند! از وات یا توان،برای محاسبه استفاده میکنم! که فرمول ان بسیار بسیار ساده است!

شما فقط باید،ولتاژ و امپر دستگاه مصرفی خودتان را درهم ضرب کنید،تا توان بدست بیاید! مثلا اگر دستگاهی داشته باشید،که ولتاژ ان 5 است و امپر ان نیز 2 است! بخواهید توان ان را بدست بیاورید،کافیست 2 را ضربدر 5 کنید که میشود 10 وات! توان مصرفی دستگاه شما در ساعت ..

به طور کلی واحد مهمتر اندازه گیری در انرژی برق همین ها بودن که معمولا زیادتر مورد استفاده قرار می گیرند.امیدوارم مقاله برای شما مفید واقع شود.