بنام خدا

باسلام.

گاهی وقت ها گفته میشه،سرعت فلا حافظه 20 یا 100 یا 200 یا ... مگابایت است ! و گاهی وقت ها میگن این حافظه 1 گیگابایت یا 5 گیگابایت یا .. می باشد! خوب برخره این  همه اصطلاح در واقع به صورت دقیق چه هستن و اصلا چه کاربردی و اهمیتی دارن؟!

همه حافظه های مثل فلش دیسک و هارددیسک و micro sd و sd و باقی حافظه ها، دو چیز مهم و اصلی دارن، یکی سرعت نوشتن و خواندن و دومی اندازه حافظه!

حالا وقتی گفته بشه،حجم این حافظه 200 گیگابایته یا 400 گیگابایت یا 100 مگابایته! یا .. یعنی داره اشاره میشه،اندازه که می تونه اطلاعات را ذخیره کنه این مقداره.! 

اما وقتی دارید یک فایل رو از یک جایی دیگه به جایی دیگه ویندوز ! یا در گوشی همراه از جایی به جایی دیگه انتقال میدید! و یک پنجره ظاهر میشه که روش مثلا نوشته 20 مگابایت و هی کم و زیاد میشه! این در واقع سرعت انتقال شماست! که این 20 مگابایت یا هر عدد دیگه! سرعت انتقال داده شما در ثانیه هستش!

یعنی اگر فایلی که شما دارید کپی می کنید به جایی دیگه، حدود 200 مگابایته!،و سرعتم نوشته شده 20 مگابایت! یعنی می تونه در 10 ثانیه! این حجم اطلاعات رو جابجا کنه!

اما نکته دیگه،وقتی حافظه رو قصد دارید خریداری کنید،باید بدونید دوتا سرعت داره! یکی سرعت نوشتن و دیگری سرعت خواندن! وقتی دارید یک سری اطلاعات از جایی به جایی دیگه انتقال میدید! این سرعت نوشتن شماست! ولی وقتی می خواید یک فایل رو باز کنید! یا ببینید یا بخوانید یا .. ،از سرعت خواندن حافظه شما استفاده میشه!

معمولا سرعت خواندن حافظه بیشتر از سرعت نوشته اون می باشد!

می تونید از نرم افزار CrystalDiskMark برای اندازه گیری سرعت هارددیسک یا ssd کامپیوتر خود استفاده کنید.

لازم به ذکر هارددیسک ها معمولا بین 200 تا 100 مگابایت سرعت نوشتن و خواندشونه! SSD ها معمولا بین 550 تا 400 مگابایت سرعت نوشتن و خواندشون و فلش دیسک ها زیر 100 و 50 مگابایت(نسل جدید و گران بالاتر هستن)،میکروSD و .. قدیمی هم معمولا زیر 50 و 40 مگابایت سرعتشون بود و الان بعضا ارزان قیمت همین محدوده است.(معمولا روی جعبه یا در سایت می توانید سرعت را ببینید).حافظه داخلی گوشی ها هم معمولا سرعت خوبی دارن !(گاها چند برابر میکرو SD و در بعضی مدل ها دیگر چند ده برابر! و در بعضی مدل های جدید چند گران چندصدبرابر!) اسم و مدل ان را اگر پیدا کنید و در اینترنت جستجو کنید می توانید اطلاعات بیشتری بدست بیااورید.