بنام خدا یگانه و بخشنده و مهربان

باسلام.

شاید این جمله برای خیلی ها سخت باشد! چون روی زمین عده زیادی عادت دارن،هر راهی،هر راهی! جزء راهی که خدا گفته و خواسته را بروند! در حالی که همیشه خدا،ساده ترین راها که باعث ارامش حقیقی انسان میشود را به او می گوید تا انجام دهد! 

مثلا خواندن چند رکعت(17) نماز در روزی چقدر وقت شخص را می گیرد؟! در حالی که عده ی زیادی کلی از وقتشان را در استرس و فکرهای منفی و بی نهایت چیزهای دیگر میگذرانند! .و وقت برای انسان های میگذارند،که بعدا انها نیز در سختی نمی توانند کمکشان کند!

یا مثلا،انفاق مقداری از پول در روز و هفته و ماه،چقدر هزینه سنگین است!؟ در حالی که در اینده شاید چند ده برابر بیشتر از ان پول باید خرج دارو و دکتر یا تصادف،یا هزینه وسایل شود که بعدا ازشان دزدی میشود! یا بالاتر از ان خرج کارهای گناه الود میشود.

یا وسواس ها فکری! همانطور که همه میداند،خود وسواس ریشه در شیطان دارد! و او دائم انسان ها را در وسواس های فکری و روحی و روانی می اندازد! خودش نیز گوشه کنار می ایسد! اظهار خوشحالی میکند،که توانسته با یک وسواس چنین ذهن و فکر شخص را تحت تصرف خودش در بیاورد.

ضعف اراده! یعنی شخصی میخواهد کاری کند! میخواهد کار بدی را ترک کند،نمی تواند،چون ضعیف شده و شیطان بر اراده او تسلط پیدا کرده!! 

حال با این توضیحات،اما این تازه ابتدا کار است! شیطان اینقدر یک مسئله را برای انسان  بازگو میکند و کاری میکند که کاملا در ان غرق شود! طوری که شخصی که ابتدا نماز نمی خواند و معذب بود! اکنون بگویید، اصلا خدا به نماز ما نیاز ندارد! او خیلی ما را حتا با کارها(گناهان!) دوست دارد. 

در واقع شخص انقدر دیگر از بعد روانی (روانشناسی حقیقی دینی) که دیگر،جهان را یک طور دیگر می ببیند! و جهش فکری و ذهنی پیدا کرده! خداوند در رابطه با چنین انسان ها که قران و خدا دوری شدن می گوید به مانند چهارپایان هستن! بلکه بدتر از انها هستن!

"آیا آن کس را که هواى نفس را به خدایى گرفته بود دیدى؟ آیا تو ضامن او هستى؟""یا گمان کرده‌اى که بیشترینشان مى‌شنوند و مى‌فهمند؟ اینان چون چارپایانى بیش نیستند، بلکه از چارپایان هم گمراه‌ترند." ایه 43 و 44 سوره فرقان.

ریشه بعد روانی انسان هم همین است،انسان موجود است،که خدا ان را خلق کرده است و دقیق ریزکارهای و فکر و اندیشه و .. همه چیزش را بدرستی میداند! ان را در کتاب قران شرح داده! کارهای که باید انجام دهد و کارهای که نباید انجام دهد! 

قطعا اگر کسی نخواهد کارهای که خدا خواسته را انجام دهد یا نصف از ان را انجام دهد و نصف دیگر را نه! به مشکلات روحی و روانی و انواع اقسام مشکلات روحی ربرور خواهد شد! 

دوری از خدا ریشه همه مشکلات ماست، در بعد روحی هم تقریبا اکثر قاطع مشکلات روحی شامل ان است! وقتی خدا گفته،یک کار را نباید انجام بدهی! اینکه شخصی بگویید من انجام میدهم! خوب قطعا اثار کار زشتی که انجام داده را با چشم خواهد دید! 

جسم و فیزیک و روح انسان با تنظیماتی که خدا خواسته،فقط می تواند کار کند! حالا اگر 1 میلیارد دکتر و عالم و فیلسوف و .. بگن نه! خدا اشتباه می گوید(نعوذبالله). هیچ دلیل نمی شود،و البته احمق انکس خواهد بود که حرف خدا را گوش ندهد!

حال شاید بعضی ها بگن،خوب ما ادم های میشناسیم که اهل نماز و کارهای خوب هستن! ولی وضعیت روحیشان خوب نیست و گناهان مختلف انجام میدهند! خوب این در واقع مشکل خود اون شخص! که ارتباطش با خدا هنوز کجکی! و یا داره عمدا این کار رو میکنه!(میشه منافق) یا جاهل! در هر صورت مشکل از خودش شخص که دین رو نفهمیده! یا نمی خواد بفهمه(مثل ایه که بالا گذاشتم! از حیوان هم پست تره

مهم و اصل خود پیامبران و امامان و انسان ها دستکار بودن،که همگی تونستن خوب و با خدا زندگی کنند. پس اگر انها توانستن دیگران هم قطعا می توانند.

ضمن اینکه،اگر کسی واقعا و قلبا به کارهای خوبی که انجام میده اعتقادی داشته باشه و برای رضایی خدا این کارها رو بکنه اثارش روز به روز به روی جسم و روح و فیزیک و فکرش و اندیشش و اراده اش و منطق هاش و همه چیزش ظاهر میشه ! ضمن اینکه،اثار کارش به دور اطرافیاش و ادم های منطقه خودش و شهرشون ظاهر میشه! و بازم بسته به نیت هاش! تا اینده و نسل بعدی هم ادامه پیدا خواهد کرد!

چنین انسان که چنین تفکرات و فکر و اراده منظم و قوی پیدا کرده(با حرکت در مسیر خدا و خواست خدا)  به مشکلات روحی و روانی (و حتا جسمانی) بسیار بعیده و محال که روبرو بشه،مگر اینکه این شخص به سراغ گناهان رفته باشه!

ریشه همه مشکلات روحی و روانی و گناه و وسواس ها و ... میشود دوری از خدا و ریشه یک انسان باثبات و پایدار،خوش فکر و اندیشه،بااخلاق،پر اراده،پراز هدف و نیت درست، انسان که اطلاعات دستورات خدا را می کند و هرچه او ازش خواسته عمل میکند و سراغ گناهان نمی رود و به انها نمی اندیشد،نمازش رو میخواند در هرسنی و در راه خدا انفاق میکند و به دنبال کار خیر و خوب می باشد.