بنام یگانه خدای عالم هستی

باسلام.

خوب در ادامه قسمت قبلی.. سیم های که برای انتخاب وسایل و طراحی هایتان انتخاب می کنید،باید متناسب باشد. لازم به ذکر است،به صورت تخصصی میگن،باید قطر مناسب نسبت به امپری که از ان عبور می کند را داشته باشد!

یکی از علامت ها مهمی که سیم شما برای قطعه انتخاب کرده مناسب نباشید،این است،که سیم بشدت داغ میشود و به سمت اتیش گرفتن پیش خواهد رفت! (در واقع سیم ها ذوب میشوند)

سیم ها معمولا دسته های مسی و الومینیومی هایشان بیشتر برای فروش گذاشته میشود. و مسی های گران تر و رسانا تر از الومینیومی ها هستن..

اینکه چه سیمی چه مقدار امپر از ان عبور می کند،کمی سخت و دشوار است! یعنی محاسبه دقیق ان دشوار است،چون به چند عامل بستگی دارد،به غیر از قطر خود لایه رسانا (مس یا الومینیوم)، به دما اطراف و طول خود سیم! ( *البته کیفیت پایین سیم! باید در نظر گرفت!)

سیم ها،یک مقاومت الکتریکی درونی دارند!(مس و الومینیوم و .. همگی مقاومت درونی دارند،در مقالات گذشته به این موضوعات اشاره شده بود) و همین عامل باعث میشود،هرچقدر طول مسیر سیم بیشتر باشد،امپر برق،بیشتر در درون سیم تلف شود و از بین برود! ..

برای همین اگر خوب دقت کرده باشید،بیشتر وسایل که در دور اطراف شما هستن! بین 1 تا 2 متر ! حداکثر طولشان می باشد! و بیشتر از ان طول سیم اشان نیست! و این برای جلوگیری از تلف شدن بیش از اندازه انرژی می باشد . مثل کابل ها USB و یا کابل ها برق کامپیوتر و LCD و ترانس ها برق و موس و کولرها،یخچال ها و ..

واحدی به نام AWG وجود دارد،که به کمک ان سایز سیم ها مشخص میشود! (البته همانطور که در بالا توضیح دادیم،مشکل است تشخیص داد! چون دما محیط و اندازه سیم هم باید مشخص باشد! اما awg به طور کلی به قطر خود سیم ها مربوط میشود ، و مثلا امپر عبوری درطول 1 متر! یا ... تا همین میزان بدونید تا بعدا بیشتر توضیح داده شود)هرچقدر عدد AWG بالاتر باشد،یعنی سایز رشته سیم کوچکتر و امپر عبوری ان ضعیف تر میشود! و هرچقدر پایین باشد، امپری عبوری ان و اندازه رشته های سیم بالاتر میرود. 

فعلا تا همین مقدار توضیح داده میشود،و انشالله در پست بعدی بیشتر با Awg اشنایی پیدا می کنید(*لازم به ذکر است،قصد نداریم،وارد مباحث پیچیده شوم و تا حد امکان مباحث را ساده و قابل فهم بیان خواهیم کرد).

ادامه دارد...