بنام خداوند بخشنده و مهربان

باسلام 

شاید یکی از سوالات که برای خیلی ها پیش امده باشد و در عین حال ان هم علم بالایی در زمینه الکترونیک نیز نداشته باشند،این است،که اندازه سیم برق برای ساخت وسایل باید چقدر باشد و چه چیزی در این زمینه مهم می باشد که سایز و اندازه سیم برق به اندازه کوچک تر و بزرگ تر باشد!

به زبان ساده،ولتاژ یا ولت یا .. در زمینه قطر یا اندازه سیم برق مهم نیست! مسله مهم امپر مورد استفاده شما برای سیم برق است،که به اندازه ان باید قطر سیم برق خود را بزرگ تر یا کوچیکتر انتخاب کنید ! 

پس مثلا اگر در کارهایتان وقتی ولتاژ بالا میرود! اندازه قطر سیم برق مهم نیست چندان! اما وقتی امپر بالا میرود،بسیار مهم است،که قطر سیم را افزایش دهید! 

برای اینکه بهتره مسئله را درک کنید،بهتره است سیم برق،وسایل برقی چون بخاری برق(هیتر)،کولر را ببینید! این وسایل معمولا با ولتاژ 220 ولت کار میکنند و امپرشان بین 10 تا 25 می باشد! که امپر بسیار بالا می باشد است! قطر سیم ها را ببینید تا درک بهتری داشته باشد.(*دقت کنید،کابل یا پوسته ان نه! دقیق اندازه همان سیم مسی یا الومینیومی درون ان برای هر رشته سیم را ببینید! چون معمولا بعضی پوسته ها برای ایمنی ضخیم هستن!)

 و بعد سیم وسایل مثل،شارژر (کابل USB) گوشی های هوشمند را ببینید که معمولا با ولتاژ 5 ولت و امپری در محدود 2 کار می کنند.

بعد از بررسی این سیم ها متوجه میشوید، سیم با امپر 2 با سیم با امپر بین 10 تا 25! چقدر قطرهایش کوچیک تر می باشد ! 

پایان قسمت اول.