بنام خداوند یگانه و بی همتا

باسلام.

شاید یکی از سوالات که برای خیلی ها پیش اماده این است که ،ایا می توان به کمک صفحه هات خورشیدی،خانه ای را برق رسانی کرد؟ و اگر اینطور است چرا خیلی ها اینکار رو نمی کنند و هزینه صرف ان نمی کنند؟!

انجام این کار دشواری های خودش را دارد،ضمن اینکه هزینه زیادی برای ساخت و اماده سازی ان نیاز است،که انجام بشود.و در نهایت اینکه،نمی توان وسایل بسیار پرمصرفی چون کولرگازی یا هیتر یا موارد از این دست رو به ان زد چون،انرژی زیادی مصرف می کنند! و اگر بخواهیم کولرگازی و هیتر و موارد از این دست را استفاده کنیم،باید تعداد زیادتری باتری و صفحه خورشیدی تهیه کنیم و داشته باشیم.!

مراحل دریافت انرژی خورشیدی تا رفتن برق به خانه

خوب ابتدا انرژی خورشیدی به صفحه هات خورشیدی تابش میکنند،ولتاژ و انرژی ساخته میشود،سپس به کمک کنترولر ولتاژ،ولتاژ برای باتری ها برای شارژ شدن،اماده میشود.باتری ها شارژ میشوند،سپس برق به یک دستگاه دیگر فرستاده میشود،تا به برق مورد استفاده در پریزها و سیم کشی خانه تبدیل شود (یعنی 12 ولت DC تبدیل به 220 ولت AC) ،سپس خروجی به برق خانه وصل میشود.

اما مشکلات چیست؟! 

خود صفحه هات خورشیدی گران هستن،و چندین میلیون هزینه هر کدام از صفحه هات خورشیدی می باشد!

باتری ها گران هستن و چندین میلیون هزینه باتری ها خواهد شد (*به این نکته دقت کنید،باتری یک ظرفیت پر و خالی شدن دارند،بعد از اون خراب میشوند!)

خورشید،به صورت دائم یک طرف و زاویه در طی روز و فصل نیست! و باید پنل ها در جا و زاویه باشن که نور خورشید بیشتر در ان زاویه می تابند(*یک سر مدار الکتریکی هستن،که می توان صفحه ها خورشیدی را به ان وصل کرد،تا نسبت به زاویه خورشید،صفحه خورشیدی را چرخش دهند)

حالا فرض کنید.میخواهیم در خانه این صفحه هات خورشیدی رو راه بی اندازیم..

ما 10 عدد باتری 12 ولتی (خورشیدی ای ..) با امپر 70 تهیه می کنیم (یعنی هر باتری توانش میشود 840 و 10 باتری روی هم 8400 وات توان) که جمعا فکر میکنم زیر 8 تا 10 میلیون قیمتش شود.

ما 6 عدد صفحه خورشیدی 320 واتی نیز خریداری می کنیم .که قیمت حال حاضر ان حدود 3.2 میلیون تومان است(جمعا 19.2 میلیون تومان) و توان 6 تا روی هم 1920 وات در ساعت.

مبدل تبدبرق AC به DC و کنترول کنند ولتاژ رو هم روی هم جمعا حدود 5 تا 6 میلیون تومان.

خوب حالا ما در یک صبح تابستانی هستیم،طلوع خورشید ساعت حدود 6 و غروب هم حدود 8 در نظر بگیرم یعنی ما در طی روز 14 ساعت روشنایی داریم که صفحه هات خورشیدی می توانند انرژی تولید کنند و به باتری ها بدهند و حدود 10 ساعت هم داریم،که صفحه هات خورشیدی انرژی تولید نمی کنند! و باتری ها باید از ظریفتشان به ما نیرو بدهند تا صبح که مولدها انرژی خورشیدی دوبار بتوانند انرژی تولید کنند!

ما در خانه جمعا 10 لامپ کم مصرف داریم،23 وات داریم،که بیشتر شب ها ان را روشن میکنم،تلویزیون،و ابزارهای برقی دیگری که به صورت ساعتی و دقیقه از ان استفاده میکنم و زیادی با ان کار نمی کنیم.

حالا ما تصور در طی روز حدود 1200 وات مصرف برقمون هست و در شب نیز حدود 1400 وات مصرفمون است !

خوب در بین ساعت 6 صبح تا ساعت 8 شب مشکل چندانی نداریم،چون صفحه هات خورشیدی هم می توانند باتری ها را شارژ کنند و هم انرژی به سمت مازاد را به سمت خانه بفرستند! پس ما حداقل بین 1920 وات انرژی تا حدود نهایت 10000 وات انرژی در ساعت (جمعا ذخیره باتری ها و انرژی خود مولد که دارد تولید میکند) رو داریم. و می توانیم انرژی به خانه بدهیم. 

اما در شب وضعیت کمی متفاوت میشود،چون مولد دیگر باتری ها را از ساعت 8 تا 6 صبح نمی تواند شارژ درست حسابی کند (کمی نور ماه و .. تاثیرات دارند! ولی بسیار محدود).پس ما همان 8400 وات انرژی درون باتری ها را داریم .

حال اگر 1400 وات در ساعت ،را در شب  مصرفمون باشه. از 8 شب تا 6 صبح حدود 10 ساعت زمان است. پس ما 1400 وات مصرف در ساعت داریم،10 ساعت که 1400 وات مصرف بشه،میشه 14000 وات! حالا 14000 وات رو منهای 8400 وات انرژی ذخیره شده درون باتری ها می کنیم.! که پاسخ میشود -5400 وات انرژی ! که معنی اینکه،چند ساعت مونده به ساعت ها صبح برق ها خواهد رفت! مگر اینکه مصرف برق رو بیاریم پایین ! یا اینکه اصلا توان مصرفی ما در شب بسیار پایین تر از 1400 وات است و نزدیک 400 و 500 وات است!

اما اگر مصرف 1400 وات بود،باید تعداد باتری ها ذخیره سازی در طی روز رو افزایش بدهید! تا بتوان در شب انرژی لازمه را تامین کرد!

حال یک نکته.تصور کنید،شخصی قصد دارد،کولر گازی 2000 واتی خودش را با ان روشن کند! ان وقت تصور کنید،که در شب و روز چه میزان انرژی فقط صرف این کولر خواهد شد!

به هر حال انرژی خورشیدی امکان جالب می باشد و به کمک ان می توان هزینه را کم کرد! اما از ان طرف نیز هزینه مثل خرید تجهیزات و تعمیر و نگه دارید نیاز دارند! و البته نمی توان دستگاه پر مصرف را به کمک ان راه اندازی کرد(دستگاهی چندهزار وات توان،انهم برای کار 10 ها ساعته در روز نیاز دارن!)

امیدوارم مقاله مفیدی بوده باشه