بنام خدا

باسلام.

شاید بارها در جاهای مختلف،شنیده اید،که بحث شده است، و به یک وسیله حافظه(!)،هرکس یک چیزی گفته! یک نفر گفته هارد ! یک نفر دیگه گفته مموری! یک نفر دیگه گفته رم! و این برای شما سوال شده،اصلا این وسایل نام واقعی شان،چه چیزی می باشد! برخره چه نامی برای انها وجود دارد! 

ابتدا 

حافظه ! (به انگلیسی"Memory" با تلفظ "مموری")

به کلیه قطعات الکترونیکی،که می توانند،اطلاعات درون خودشان ذخیره سازی کنند،مموری یا حافظه گفته میشود! پس هر وسیله ی الکترونیکی،که شما در دسترستون هست و می توانید به صورت موقت یا دائم اطلاعات درونش ذخیره کنید،مموری گفته میشود! 

حافظه تصادفی پویا (به انگلیسی "RAM" یا با تایپ صحیح تر "DRAM" که به اصطلاح "رم" معروف است)

در کامپیوتر قطعه ای وجود دارد،به اسم رم(!) رم یک حافظه موقت می باشد،که با رفتن برق،همه اطلاعات ان از بین میرود. وظیفه رم در کامپیوتر واسطه ای بین هارد دیسک و سی پی یو و قطعات دیگر با سی پی یو می باشد! ساختار رم با دیگر حافظه کمی متفاوت می باشد! اما به مانند دیگر حافظه ها،رم نیز یک نوع حافظه می باشد! که فقط هم کارش همان چیز بود که در خط بالا توضیح دادم! و نمی توانند اطلاعات را به صورت دائم ذخیر سازی کند! و یا به عنوان حافظه در دستگاهی ان را قرار داد! چون با قطع شدن برق،همه اطلاعات ان از بین میرود. 

حافظه هارد دیسک (به انگلیسی "Hard Disk" با نام فارسی "دیسک مغناطیسی یا دیسک سخت" و معروف به "هارد")

در کامپیوتر قطعه ای وجود دارد،که به اسم هارد معروف است! این هارد از مجموعه صفحه هات(فلزی با ترکیبات مخصوص به خود) به وجود امده،که می توانند اطلاعات خودشان را به کمک نیرو مغناطیسی بنویسند و یا پاک کنند! این هارد باید دیسک های خودش را با سرعت بسیار بالا! بچرخاند،تا اطلاعات توسط،هد خوانده و برای سی پی یو فرستاده شود (به کمک RAM ) برای همین،به ان دیسک سخت می گویند،چون مکانیزم کاری ان،به کمک چرخش همین دیسک ها سخت،انجام میشود . 

هرجا اسم هارد( یا Hard )بیاید،در واقع منظور هارد دیسک است! اما برخی به اشتباه به همه چیز هارد می گویند،یا برای اینکه،این معنی برایشان بیشتر قابل فهم تر است،قصد دارند،به شخص مقابل مفهوم را برسانند.!

هار دیسک نیز،به مانند RAM یک نوع حافظه الکتریکی می باشد. 

حافظه Micro SD و SD یا کارت حافظه( به این حافظه،"مموری" یا "رم" نیز گفته میشود!( که البته رم نیست! و یک اصطلاح اشتباه است.))

نوعی حافظه بسیار کوچک وجود دارد،که از لحاظ ساختاری و اندازه از همه حافظه ها نیز کوچیک تر می باشند! این نوع حافظه نسل جدید از حافظه ها جدید می باشند! این حافظه ها،از نسل حافظه "Flash Memory" هستن! و همگی ساختار حافظه فلش را دارند!.برخشی به اشتباه به این حافظه "رم" نیز می گویند،که در واقع این اشتباه است!،و به این حافظه نیز مموری گفته میشود،که به معنی "حافظه" می باشد،و یک عنوان کلی می باشد! 

اما نسل این حافظه هر کدام یک اسم دارند! مثلا کارت حافظه SD که عکس ان را می توانید ببینید! یا کارت حافظه micro sd (که به مانند SD می باشد ولی سایز ان کوچک تر شده)